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MediClin Klinik an der Lindenhöhe

  • Number of beds: 139
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 1.766
  • Number of partial inpatient cases: 65
  • Number of outpatient cases: 7.608
  • Hospital owners: MediClin GmbH & Co. KG, Zweigniederlassung Offenburg
  • Type of provider: privat
  • Academic teaching hospital
      • Universitätsklinikum Freiburg
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung does not apply
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung does not apply
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 114,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 109,1 %
Pflegefachpersonen ja 106,98 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 231,39 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 107,19 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 86,87 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 131,23 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 71
Current staffing levels (full-time staff) 77
Number of nights, subject to the minimum requirement 68
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 111,39 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 83,48 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 174,5 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 90,61 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 56,38 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 89,42 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 30
Number of nights, subject to the minimum requirement 0

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 73,35 %
Pflegefachpersonen ja 102,94 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 211,41 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 86,92 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 122,14 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 109,59 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 71
Current staffing levels (full-time staff) 73
Number of nights, subject to the minimum requirement 58
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 83,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 105,1 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 77,04 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 174,86 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 69,59 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 50,68 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 17,78 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 35
Number of nights, subject to the minimum requirement 1

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 86,1 %
Pflegefachpersonen ja 101,61 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 213,6 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 93,5 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 147,66 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 110,68 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 71
Current staffing levels (full-time staff) 74
Number of nights, subject to the minimum requirement 61
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,37 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 81,55 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 203,78 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 117,93 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 47,89 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 16,3 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 38
Number of nights, subject to the minimum requirement 18

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 94,68 %
Pflegefachpersonen ja 95,02 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 198,58 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 89,19 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 83,53 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 87,25 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 71
Current staffing levels (full-time staff) 72
Number of nights, subject to the minimum requirement 47
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 83,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 91,34 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 75,28 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 181,76 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 110,22 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 54,84 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 18,61 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 34
Number of nights, subject to the minimum requirement 1
Number Group
29 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
1 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
1 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • in Arbeit
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Functional areas: Klinikleitung Qualitätsmanagementbeauftragte
  • Conference frequency: quartalsweise
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
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Training in other healing professions
Comment

Hier arbeiten wir mit Einrichtungen in Freiburg und Hausach zusammen und bieten Praktikumsplätze an.

Comment

Wir sind Ausbildungspartner d. Ortenau Klinikums, d. St. Josefsklinik in OG u. v. Altenpflegeschulen u. d. Koop. Verbund Ortenau Akademie2, Pari. Schulen Hausach i. d. Region. Im Verbund mit weitern Mediclin-Kliniken bilden wir seit 2014 auch selbst Pflegefachfrauen/männer aus (Lahr, Achern, Oberk.)

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Wir ermöglichen es Auszubildenden ihre praktischen Einsätze auf unseren Stationen / unserer Tagesklinik der Kinder- und Jugendpsychiatrie zu absolvieren.

Liane Karden-Krauß

Patientenfürsprecherin

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-151
Mail: ed.bew@ssuark-nedrak

Karlheinz Schneiderchen

Kaufmännischer Direktor

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-101
Mail: ed.nilcidem@nehcredienhcs.zniehlrak

Karlheinz Schneiderchen

Kaufmännischer Direktor

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-101
Mail: ed.nilcidem@nehcredienhcs.zniehlrak

Marina Büchau

Schwerbehindertenvertretung Konzern

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 034243 -76-1050
Mail: ed.nilcidem@uahceuB.aniraM

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781-9192-0
Mail: ed.nilcidem@eheohnednil.ofni

Dipl. Pflegewirtin Mahnaz Nadjie

Leitung Pflege- und Erziehungsdienst

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-240
Mail: ed.nilcidem@zanham.eijdan

Karlheinz Schneiderchen

Kaufmännischer Direktor

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-101
Mail: ed.nilcidem@nehcredienhcs.zniehlrak

Schneiderchen Karlheinz

Kaufmännischer Direktor

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-101
Mail: ed.nilcidem@nehcredienhcs.zniehlrak

Joerg Wolf Rademacher

Chefarzt der Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-202
Mail: ed.nilcidem@rehcamedaR.floW-greoJ

Dr. med. Reta Pelz

Chefärztin der Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik für Kinder und Jugendliche

Bertha-von-Suttner-Straße 1
77654 Offenburg

Phone: 0781 -9192-220
Mail: ed.nilcidem@zlep.ater

IK: 260832870

Location number: 772617000