Back to the search results

Klinikum Lippe Detmold

  • Number of beds: 650
  • Number of specialist departments: 19
  • Number of inpatient cases: 31.170
  • Number of partial inpatient cases: 139
  • Number of outpatient cases: 73.412
  • Hospital owners: Klinikum Lippe GmbH (Gesellschafter Kreis Lippe)
  • Type of provider: öffentlich
  • University Hospital
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 32
Exception? No exception
Quantity performed 37
Exception? No exception
Quantity performed 67
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 26
Quantity forecast year: 0
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 32
Quantity forecast year: 0
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 37
Quantity forecast year: 0
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 67
Quantity forecast year: 0
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 80
Quantity forecast year: 0
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 242
Quantity forecast year: 0
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 152,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 105,43 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 158,19 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 172,01 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 230,83 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 122,45 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 108,57 %

quarter Q2
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 118,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,62 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 123,1 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 143,99 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 109,62 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 113,46 %

quarter Q3
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,8 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 97,76 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 123,13 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,12 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,29 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,91 %

quarter Q4
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 100,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 76,94 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 113,82 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 91,28 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 92,78 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 92,59 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,7 %

Full record of compliance maintained

Number of days shown 1
Days of non-performance 0
Number of minimum requirements not met 0
General minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Trauma room 0
Availability 0
Computed tomography (CT) 0
Intensive care beds 0
Department of Surgery 0
Forwarding by air 0
Department of Internal Medicine 0
Intensive care beds with ventilator facilities 0
Emergency care training courses 0
Treatment prioritisation system (triage) 0
Responsibility for emergency care 0
Specific minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Doctor on duty 0
Supervision by a medical specialist 0
Geriatric expertise 0
Operating room equipment 0
Post-operative physiotherapy 0
Independent organisational unit 0
Minimum requirements for process quality
Minimum requirement Days of non-performance
SOP: Surgical procedures 0
SOP: Perioperative Planning 0
SOP: Capacity to consent 0
Standard Operating Procedure for the Management of Anticoagulants 0
SOP: Ortho-geriatric Care 0
SOP: Physiotherapy Measures 0
SOP: Patient-centred blood management 0
Number Group
168 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
142 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
96 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Führungszeugnis, Selbstauskunft
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Universitätsklinikum OWL, Campus Lippe

Explanation

Ja. Sowohl wissenschaftliche Kooperationen als auch Beteiligung an multizentrischen klinischen Studien.

Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Doktoranden werden bei ihrer Forschungstätigkeit für ihre Dissertation von einzelnen Fachkliniken unterstützt.

Explanation

Keine eigene Herausgeberschaft 2024, >10 Publikationen in Peer-reviewed Journals mit Erst- oder Letztautorschaft

Training in other healing professions
Comment

Lernfeldorientierte Ausbildung nach den Empfehlungen der Deutschen Krankenhausgesellschaft vom 17. September 2013

Comment

Comment

zusätzlich Bachelor of Science in Physiotherapie

Comment

Praktische Ausbildung im Klinikum in Kooperation mit einem überregionalen Weiterbildungsinstitut

Comment

Ausbildung zur Pflegefachassistenz

Comment

Kooperative Hebammenausbildung

Comment

Comment

Vertiefung Akutpflege und Pädiatrie

Comment

Comment

Comment

Hans Hermann Weber

Patientenfürsprecher Klinikum Detmold

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 0151 -59950371-0
Mail: ed.enilno-t@rebew.eh.ah

Petra Weiß

Zentrales Beschwerdemanagement

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -725124-
Mail: ed.eppil-mukinilk@ssiew.artep

Jens Lammers

Leiter Referat Qualitäts- & klinisches Risikomanagement

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -725026-
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

Petra Baecker

Leitung

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05261 -266206-
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

Kerstin Vedda

Vertrauensperson

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -72-5910
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

Andreas Zeisberg

Pflegedirektor

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -722301-
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

Dr. Johannes Hütte

Geschäftsführer und Sprecher

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -725001-
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

Dr. med. Christine Fuchs

Medizinische Geschäftsführerin

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -725003-
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

Dr. med. Christine Fuchs

Medizinische Geschäftsführerin

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -72-5002
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

Dr. Christine Fuchs

Medizinische Geschäftsführerin

Röntgenstraße 18
32756 Detmold

Phone: 05231 -725003-
Mail: ed.eppil-mukinilk@ofni

IK: 260570486

Location number: 771184000

Gynäkologisches Krebszentrum

Certified until: 12.2027

Onkologisches Zentrum

Certified until: 12.2026

Zentrum für Adipositas- und metabolische Chirurgie

Certified until: 01.2027