Hygiene

Ralph Marggraf

Ärztlicher Direktor

Preussenstrasse 84
41464 Neuss

Phone: 02162 -963040-
Mail: ed.rvl@farggram.hplar

A hygiene officer has not been established

Hygiene commission established
Conference frequency: andere Frequenz

Contact person

Ralph Marggraf

Ärztlicher Direktor

Preussenstrasse 84
41464 Neuss

Phone: 02162 -963040-
Mail: ed.rvl@farggram.hplar

Hospital hygienists (m/f) 1 Aufgaben: Bindeglied zwischen therapeutischen Mitarbeitern vor Ort und den Hygienefachkräften, Fortbildung der therapeutischen Mitarbeitenden, Mitarbeit bei der Prävention, Erfassung u. Bekämpfung von Infektionen mit ihrem spezifischen Fachwissen. Der hygienebeauftragte Arzt ist für alle Standort zuständig.
Doctors’ hygiene officer 1
Hygiene specialists 2 Aufgaben: Organisation des Ausbruchsmanagements, Erfassung hygienerelevanter Daten, Erstellung hygienerelevanter Standards u. Regelungen, Beratung u. Unterstützung bei Infektionen u. hygienerelevanten Fragen sowie bei Beschaffung u. Baumaßnahmen, Durchführung von Hygienevisiten u. Sicherstellung der Einhaltung hygienerelevanter Vorgaben, Durchführung von Hygieneschulungen. Die Hygienefachkräfte sind für alle Standorte zuständig.
Hygiene officers in nursing care 1 Aufgaben wie oben unter "Hygienefachkräfte", zusätzlich sind ca. 50 Hygieneansprechpartner*innen in allen Klinikbereichen vorhanden (zweitägige Basisschulung bzw. jährliche Auffrischung, Aufgaben: Unterstützung der Hygienefachkräfte, Überprüfung der Hygienevorschriften vor Ort, Teilnahme an Hygienevisiten. Die Hygienebeauftragte in der Pflege ist für alle Standorte zuständig.

No CVC (central venous catheter) inserted

Default wound care dressing change
Default wound care dressing change is available Yes
The internal standard has been authorised by management or the Drug Commission or the Hygiene Commission No
Hygienic hand disinfection (before, if necessary during and after dressing changes) Yes
Dressing changes under aseptic conditions (application of aseptic working techniques, no-touch technique, sterile disposable gloves) Yes
Antiseptic treatment of infected wounds Yes
Checking the further necessity of a sterile wound dressing Yes
Doctor notification and documentation if a postoperative wound infection is suspected No
Hand disinfection (ml / patient day)
Hand disinfectant consumption in all intensive care units non-existant
Hand disinfectant consumption on all general stations 3,35 ml
Hand disinfectant consumption is recorded on a ward-specific basis. Yes
Dealing with multi-resistant pathogens (MRE) and methicillin-resistant staphylococcus aureus (MRSA)
The standardized information of patients with a known colonization or infection by the methicillin-resistant staphylococcus aureaus (MRSA) is e.g. through the flyers of the MRSA networks. yes
A site-specific information management with regard to MRSA-populated patients is available (site-specific information management means that there are structured guidelines on how information about settlement or infections with resistant pathogens at the site can be identified at their site employees in order to avoid the spread of pathogens). yes
There is a risk-adapted admission screening based on the current RKI recommendations. Yes
There are regular and structured training courses for employees on how to deal with patients populated by MRSA / MRE / Noro viruses. Yes
No. Instrument or measure
HM09

Training of employees on hygiene-related topics

Frequency : bei Bedarf