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LWL-Universitätsklinikum Bochum

LWL-Universitätsklinikum Bochum
LWL-Universitätsklinikum Bochum

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234-5077-0
Mail: gro.lwl@muhcob-ku-lwl gro.lwl@muhcob-ku-lwl gro.lwl@muhcob-ku-lwl

  • Number of beds: 219
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 1.870
  • Number of partial inpatient cases: 516
  • Number of outpatient cases: 24.594
  • Hospital owners: Landschaftsverband Westfalen-Lippe (LWL)
  • Type of provider: öffentlich
  • University Hospital
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 107,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 122,5 %
Pflegefachpersonen ja 104,5 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 114,65 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 89,17 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 212,07 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 92,93 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 87
Current staffing levels (full-time staff) 81
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 161,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 199,44 %
Pflegefachpersonen ja 187,7 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 130,65 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 49,69 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 133,77 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 88,72 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 109,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 123,16 %
Pflegefachpersonen ja 110,02 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 109,8 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 84,35 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 169,93 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 90,39 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 87
Current staffing levels (full-time staff) 81
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 139,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 186,68 %
Pflegefachpersonen ja 154,49 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 111,14 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 49,13 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 76,86 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 86,97 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 106,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 129,74 %
Pflegefachpersonen ja 104,53 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 96,45 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 80,27 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 198,93 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 89,7 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 87
Current staffing levels (full-time staff) 84
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 143,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 186,09 %
Pflegefachpersonen ja 158,15 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 131,72 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 48,98 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 88,16 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 63,05 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 116,37 %
Pflegefachpersonen ja 99,34 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 99,36 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 70,8 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 133,84 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,27 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 87
Current staffing levels (full-time staff) 82
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 142,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 181,96 %
Pflegefachpersonen ja 150,36 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 143,9 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 49,71 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 114,09 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 84,85 %
Number Group
43 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
17 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
17 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • No working group set up

Alle Dienstanweisungen, Formulare und sonstige Dokumente werden in einem Dokumentenmanagementsystem gelenkt. Für die Mitarbeiter ist immer die aktuellste Version sichtbar, frühere Versionen werden im Hintergrund archiviert. Die Dokumente werden kontinuierlich aktualisiert.

26.11.2024

Alle Dienstanweisungen, Formulare und sonstige Dokumente werden in einem Dokumentenmanagementsystem gelenkt. Für die Mitarbeiter ist immer die aktuellste Version sichtbar, frühere Versionen werden im Hintergrund archiviert. Die Dokumente werden kontinuierlich aktualisiert.

26.11.2024

  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

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in der Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Präventivmedizin

Explanation

Explanation

in der Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Präventivmedizin

Explanation

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Training in other healing professions
Comment

Praktischer Ausbildungsteil

Comment

Praktischer Ausbildungsteil

Heiko Winnemöller

Beschwerdekommission

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0251 -591-6806
Mail: ed.vp-noissimmokedrewhcseb@ztisrov

Jeannine Jeannine Charpentier

Qualitätsmanagementbeauftragte

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 02366 -802-5653
Mail: gro.lwl@reitneprahC.eninnaeJ

Heiko Winnemöller

Beschwerdekommission

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0251 -591-6806
Mail: ed.vp-noissimmokedrewhcseb@ztisrov

Anne Sophie Scholz

Qualitätsmanagementbeauftragte

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234 -5077-3832
Mail: gro.lwl@zlohcs.eihpos_enna

Anne Sophie Scholz

Qualitätsmanagementbeauftragte

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234 -5077-3832
Mail: gro.lwl@zlohcs.eihpos_enna

Knut Hoffmann

Stellv. Ärztlicher Direktor

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234 -5077-1105
Mail: gro.lwl@nnamffoh.tunk

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234-5077-0
Mail: gro.lwl@muhcob-ku-lwl

Andrea Marie Kleditzsch

Pflegedirektorin

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234 -5077-1400
Mail: gro.lwl@hcsztidelk.eiram_aerdna

Thomas Job

Kaufmännischer Direktor

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234 -5077-1700
Mail: gro.lwl@boj.samoht

Thomas Job

kaufmännischer Direktor

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234 -5077-1700
Mail: gro.lwl@boj.samoht

Prof. Dr. med. Georg Juckel

Ärztlicher Direktor

Alexandrinenstraße 1-3
44791 Bochum

Phone: 0234 -5077-1100
Mail: gro.lwl@lekcuj.groeg

IK: 260590015

Location number: 771461000