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Die Filderklinik gGmbH

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711-7703-0
Mail: ed.kinilkredlif@ofni ed.kinilkredlif@ofni ed.kinilkredlif@ofni

  • Number of beds: 225
  • Number of specialist departments: 12
  • Number of inpatient cases: 13.182
  • Number of partial inpatient cases: 56
  • Number of outpatient cases: 29.733
  • Hospital owners: Die Filderklinik gGmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 154
Exception? No exception
Quantity performed 98
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 154
Quantity forecast year: 168
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 98
Quantity forecast year: 92
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ06 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 2
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 124,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 132,04 %
Pflegefachpersonen ja 107,77 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 99,76 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 221,97 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 131,44 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,23 %

quarter Q2
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 116,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 109,22 %
Pflegefachpersonen ja 109,91 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 102,94 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 184,11 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 135,77 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 101,12 %

quarter Q3
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 119,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 131,44 %
Pflegefachpersonen ja 105,7 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,52 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 177,18 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 154,04 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 106,56 %

quarter Q4
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 108,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 117,18 %
Pflegefachpersonen ja 99,99 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 99,99 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 129,39 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 129,43 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 99,77 %
Number Group
88 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
25 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
23 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • SOP Kinderschutz (letzte Aktualisierung: 03.09.2021)
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Regelungen zum QM/RM im Intranet verfügbar

29.04.2022

  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

Frau Prof. Dr. M. Zdichavsky und Herr Dr. J. Vagedes sind Lehrbeauftragte am Universitätsklinikum Tübingen. Herr Prof. Kühn ist Senior Consultant und apl. Prof. am Universitätsklinikum Ulm. Frau Sperling hat einen Lehrauftrag an der Universität Tübingen im Bereich Hebammenwissenschaften.

Explanation

Projektbezogene Zusammenarbeit u.a. mit den Universitäten Tübingen, Ulm, Witten/Herdecke.

Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Das Pflege-Bildungszentrum an der Filderklinik e.V. bildet Pflegefachkräfte generalistisch aus (www.pbz-filderklinik.de).

Comment

In Kooperation mit Physiotherapieschulen.

Comment

Mehrere DHBW-Studierende (Hebammenwissenschaften) sind im direkten Anstellungsverhältnis.

Comment

Das Pflege-Bildungszentrum an der Filderklinik e.V. bildet Pflegefachkräfte generalistisch aus (www.pbz-filderklinik.de).

Comment

Praxiseinsätze in Kooperation mit den Ausbildungsstätten.

Comment

In Kooperation mit der DHBW Stuttgart

Comment

Praxiseinsätze in Kooperation mit den Ausbildungsstätten.

Comment

Pflegefachfrau/-mann mit pädiatrischem Schwerpunkt

Comment

In Kooperation mit der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen.

Alma Kraus

Leitung Qualitätsmanagement

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -7703-2699
Mail: ed.knilkredlif@tnemeganamedrewhcseb

Alma Kraus

Leitung Qualitätsmanagement

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -7703-4272
Mail: ed.kinilkredlif@suark.a

Jana Reißner

Leitung der Krankenhausapotheke

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -3103-82062
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@ekehtopa

Christoph Wagner

Klinische Sozialarbeit

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -7703-1635
Mail: ed.kinilkredlif@tiebralaizosehcsinilk

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711-7703-0
Mail: ed.kinilkredlif@ofni

Jörg Bitterle

Pflegedienstleitung

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -7703-3611
Mail: ed.kinilkredlif@elrettib.j

Nikolai Keller

Geschäftsführer

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -7703-1601
Mail: ed.kinilkredlif@rellek.n

Dr. med. Stefan Hiller

Ärztlicher Direktor

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -7703-0
Mail: ed.kinilkredlif@rellih.s

Dr. med. Stefan Hiller

Ärztlicher Direktor

Im Haberschlai 7
70794 Filderstadt

Phone: 0711 -7703-0
Mail: ed.kinilkredlif@rellih.s

IK: 260810545

Location number: 772914000

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Certified until: 11.2026

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Certified until: 03.2027