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Hardtwaldklinik II

Hardtwaldklinik II
Hardtwaldklinik II

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626-880
Mail: ed.2kwh@hk_ofni ed.2kwh@hk_ofni ed.2kwh@hk_ofni

  • Number of beds: 40
  • Number of specialist departments: 1
  • Number of inpatient cases: 299
  • Number of partial inpatient cases: 1
  • Hospital owners: Wicker Verwaltungsgesellschaft mbH, Ahnatal-Weimar
  • Type of provider: privat
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 115,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,4 %
Pflegefachpersonen ja 97,61 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 184,68 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 97,19 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 250,93 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 102,45 %

quarter Q2
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 124,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,49 %
Pflegefachpersonen ja 98,11 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 222,54 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,99 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 265,9 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 202,12 %

quarter Q3
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 135,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 139,59 %
Pflegefachpersonen ja 107,53 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 202,43 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 233,33 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 226,63 %

quarter Q4
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 139,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 127,68 %
Pflegefachpersonen ja 105,8 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 219,95 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 112,27 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 290,03 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 240,74 %
Number Group
11 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
8 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
6 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? No
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Fallbesprechungen
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.

Ramona Kling

Qualitätsmanagement/PDL

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -881837-
Mail: ed.2kwh@gnilK

Carmen Knauff

Sekretariat der Kaufmännischen Leitung

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -88-1784
Mail: ed.2kwh@ffuank.c

Shifra-Ilana Pall

Qualitätsbeauftragte

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -881849-
Mail: ed.2kwh@llap

Sylvia Zimmer

Pflegedienstleiterin

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -881717-
Mail: ed.2kwh@remmiz

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626-880
Mail: ed.2kwh@hk_ofni

Sylvia Zimmer

Pflegedienstleiterin

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -881801-
Mail: ed.2kwh@remmiz

Lena Maren Schütz

kaufmännische Leitung

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -881781-
Mail: ed.2kwh@lv_tairaterkes

Lena Maren Schütz

Kaufmännische Leitung

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -880-
Mail: ed.2kwh@lv_tairaterkes

Dr. Anja Baumann

Chefärztin der Akutklinik

Hardtstraße 32
34596 Bad Zwesten

Phone: 05626 -881717-
Mail: ed.2kwh@grubmoh

IK: 260660771

Location number: 772292000