Back to the search results

Diakonie-Klinik Mosbach

  • Number of beds: 109
  • Number of specialist departments: 5
  • Number of inpatient cases: 636
  • Number of partial inpatient cases: 136
  • Number of outpatient cases: 4.171
  • Hospital owners: Johannes-Diakonie-Mosbach
  • Type of provider: freigemeinnützig
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung does not apply
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung does not apply
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 124,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 101,27 %
Pflegefachpersonen ja 121,58 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 186,68 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,09 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 405,39 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 125,36 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 25
Current staffing levels (full-time staff) 24
Number of nights, subject to the minimum requirement 23
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 102,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 95,79 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 95,08 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 159,92 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,29 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,56 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 127,21 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 39
Current staffing levels (full-time staff) 39
Number of nights, subject to the minimum requirement 39

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 125,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 97,57 %
Pflegefachpersonen ja 130,28 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 189,86 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 97,46 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 185,38 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 120,65 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 25
Current staffing levels (full-time staff) 23
Number of nights, subject to the minimum requirement 15
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 95,55 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 87,65 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 131,83 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 46,14 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 108,89 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 107,88 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 39
Current staffing levels (full-time staff) 36
Number of nights, subject to the minimum requirement 18

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 125,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,3 %
Pflegefachpersonen ja 119,7 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 312,73 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 92,94 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 279,5 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 133,91 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 25
Current staffing levels (full-time staff) 23
Number of nights, subject to the minimum requirement 10
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 94,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,73 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 92,35 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 106,49 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,65 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 102,65 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 101,74 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 39
Current staffing levels (full-time staff) 35
Number of nights, subject to the minimum requirement 7

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 130,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 129,97 %
Pflegefachpersonen ja 137,09 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 120 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,9 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 111,11 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 147,76 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 25
Current staffing levels (full-time staff) 23
Number of nights, subject to the minimum requirement 6
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 112,27 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 90,25 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 116,6 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 93,68 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 96,64 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 105,88 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 39
Current staffing levels (full-time staff) 36
Number of nights, subject to the minimum requirement 16
Number Group
13 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
5 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
5 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

QM GB Gesundheit

01.08.2020

  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.

Tim Papritz

Qualitätsmanagementbeauftragter

Neckarburkener Straße 6
74821 Mosbach

Phone: 06261 -881300-
Mail: ed.einokaid-sennahoj@ztirpaP.miT

Dr. med. Karsten Rudolf

Ärztlicher Direktor

Neckarburkener Straße 6
74821 Mosbach

Phone: 06261 -881300-
Mail: ed.einokaid-sennahoj@floduR.netsraK

Dipl.Kaufmann Alexander Straus

Geschäftsbereichsleitung

Neckarburkener Straße 6
74821 Mosbach

Phone: 06261 -881300-
Mail: ed.einokaid-sennahoj@suartS.rednaxelA

Wolfgang Schweikert

Pflegedienstleitung

Neckarburkener Straße 6
74821 Mosbach

Phone: 06261 -881300-
Mail: ed.einokaid-sennahoj@trekiewhcS.gnagfloW

Dipl.Kaufmann Alexander Straus

Geschäftsbereichsleitung

Neckarburkener Straße 6
74821 Mosbach

Phone: 06261 -881300-
Mail: ed.einokaid-sennahoj@suartS.rednaxelA

Dipl.Kaufmann Alexander Straus

Geschäftsbereichsleitung

Neckarburkener Straße 6
74821 Mosbach

Phone: 06261 -881300-
Mail: ed.einokaid-sennahoj@suartS.rednaxelA

Dr. med. Karsten Rudolf

Ärztlicher Direktor

Neckarburkener Straße 6
74821 Mosbach

Phone: 06261 -881300-
Mail: ed.einokaid-sennahoj@floduR.netsraK

IK: 260822275

Location number: 771413000