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Zentrum für Integrative Psychiatrie ZIP gGmbH Lübeck

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0431-500-98001
Mail: ed.hsku@piz.ofni ed.hsku@piz.ofni ed.hsku@piz.ofni

  • Number of beds: 175
  • Number of specialist departments: 5
  • Number of inpatient cases: 1.597
  • Number of partial inpatient cases: 96
  • Number of outpatient cases: 13.336
  • Hospital owners: Zentrum für Integrative Psychiatrie ZIP gGmbH
  • Type of provider:
  • Other Information: öffentlich-rechtlich
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 158,12 %
Pflegefachpersonen nein 93,73 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 161,14 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 26,47 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 72,19 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 63,02 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 67
Current staffing levels (full-time staff) 67
Number of nights, subject to the minimum requirement 53
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 100,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 131,08 %
Pflegefachpersonen ja 98,64 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 146,65 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 28,63 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 94,81 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 125,73 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 75,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 133,06 %
Pflegefachpersonen nein 70,56 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 90,8 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 32,24 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 40,85 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 58,2 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 13
Current staffing levels (full-time staff) 68
Number of nights, subject to the minimum requirement 23
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 134,9 %
Pflegefachpersonen ja 126,46 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 134,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 31,87 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 40,65 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 27,88 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 85,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 158,14 %
Pflegefachpersonen nein 75,2 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 63,09 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 57,26 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 56,13 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 80,57 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 79
Current staffing levels (full-time staff) 47
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 113,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 120,34 %
Pflegefachpersonen ja 148,5 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 60,95 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 57,18 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 33,06 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 147,06 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,91 %
Pflegefachpersonen ja 98,23 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 129,47 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,8 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 94,42 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,33 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 82
Current staffing levels (full-time staff) 62
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 120,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 126,97 %
Pflegefachpersonen ja 133,44 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 92,69 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,88 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 132,41 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 145,39 %
Number Group
62 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
62 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
62 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
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Training in other healing professions
Comment

Die ZIP gGmbH ist kein Träger der Ausbildung in anderen Heilberufen. Im Rahmen der generalisierten Ausbildung zur Pflegefachfrau/ zum Pflegefachmann mit den Vertiefungen Akutpflege, Pädiatrie und Psychiatrie bei der UKSH Akademie gGmbH (u. a.) werden die Lernenden auch in der ZIP gGmbH eingesetzt.

Comment

Die ZIP gGmbH ist kein Träger der Ausbildung in anderen Heilberufen. Im Rahmen des Studiums Pflegefachfrau B. Sc./ Pflegefachmann B. Sc. bei der UKSH Akademie gGmbH (u. a.) werden die Lernenden auch in der ZIP gGmbH eingesetzt.

Comment

Die ZIP gGmbH ist kein Träger der Ausbildung in anderen Heilberufen. Die Auszubildenden werden über das Landesamt Kiel den Gesundheits- und Pflegeberufen zugeordnet. Im Rahmen der Ausbildung werden die Lernenden in Kooperation mit der UKSH Akademie gGmbH (u. a.) auch in der ZIP gGmbH eingesetzt.

Peter Schildwächter

Patientenombudsmann, Verein Patientenombudsmann/-frau Schleswig-Holstein e.V.

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 04551 -803-429
Mail: ed.nnamsdubmonetneitap@ofni

Christin Schwarz

Leitung Stabsstelle Qualitätsmanagement

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0451 -500-98781
Mail: ed.hsku@piz.kcabdeef

Annette Nedderhoff

Kaufmännische Geschäftsführerin

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0431 -500-98001
Mail: ed.hsku@ffohreddeN.ettennA

Prof. Dr. med. Klaus Junghanns

stellv. Klinikdirektor

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0451 -500-98861
Mail: ed.hsku@snnahgnuJ.sualK

Vivien Luck

Kommissarische Leitung Sozialdienst

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0451 -500-98090
Mail: ed.hsku@kcuL.neiviV

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0431-500-98001
Mail: ed.hsku@piz.ofni

Eugénie Erdmann

Pflegemanagerin

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0451 -500-98012
Mail: ed.hsku@nnamdrE.eineguE

Annette Nedderhoff

Kaufmännische Geschäftsführerin

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0431 -500-98001
Mail: ed.hsku@ffohreddeN.ettennA

Annette Nedderhoff

Kaufmännische Geschäftsführerin

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0431 -500-98001
Mail: ed.hsku@ffohreddeN.ettennA

Prof. Dr. med. Stefan Borgwardt

Ärztlicher Direktor

Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck

Phone: 0451 -500-98801
Mail: ed.hsku@tdrawgroB.nafetS

IK: 260102537

Location number: 773241000