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Alexianer Krefeld GmbH - Krankenhaus Maria-Hilf

Alexianer Krefeld GmbH - Krankenhaus Maria-Hilf
Alexianer Krefeld GmbH - Krankenhaus Maria-Hilf
  • Number of beds: 628
  • Number of specialist departments: 10
  • Number of inpatient cases: 16.943
  • Number of partial inpatient cases: 332
  • Number of outpatient cases: 32.203
  • Hospital owners: Alexianer Krefeld GmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
  • Academic teaching hospital
      • Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 50
Exception? No exception
Quantity performed 7
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 50
Quantity forecast year: 50
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: no
Quantity performed reporting year: 7
Quantity forecast year: 4
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 123,9 %
Pflegefachpersonen nein 80,89 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 182,93 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 80,08 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 129,59 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 116,27 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 156
Current staffing levels (full-time staff) 137
Number of nights, subject to the minimum requirement 2

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 143,49 %
Pflegefachpersonen nein 86,38 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 163,67 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 65,46 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 105,58 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 73,95 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 156
Current staffing levels (full-time staff) 114
Number of nights, subject to the minimum requirement 0

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 97,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 135,09 %
Pflegefachpersonen ja 90,84 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 161,6 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 55,11 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 110,17 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 92,36 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 156
Current staffing levels (full-time staff) 134
Number of nights, subject to the minimum requirement 0

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 130,2 %
Pflegefachpersonen ja 91,61 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 154,57 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 67,17 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,73 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,49 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 156
Current staffing levels (full-time staff) 125
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Number Group
153 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
127 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
101 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • weitreichende Informationen für Mitarbeitende über die Seite Prävention und Intervention der Alexianer GmbH und der Alexianer Krefeld.
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

sämtliche Verfahrensregelungen sind im elektronischen Handbuch (im Dokumentenlenkungssystem) für alle Mitarbeiter in der aktuellen Version jederzeit verfügbar.

10.10.2025

ORME Anleitungen

14.03.2025

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

z.B. in der Chirurgie Dozenten aus Marburg oder Düsseldorf z.B. Lehrauftrag in der Universität Köln im Bereich Rehawesen

Explanation

Z.B. in der Chirurgie Dozenten aus Kaiserswerther Diakonie Z.B. Lehraufträge Ärztekammer Nordrhein und Westfalen-Lippe

Explanation

z.B. Famulatur von Medizinstudenten, Praktisches Jahr im Rahmen des Lehrkrankenhauses, Praktika von Physician Assistant

Explanation

z.B. in der Chirurgie mit der Universität Tübingen, Wien, Sorbonne Paris im Rahmen von OP Kursen und wissenschaftlichen Projekten (EUROCRINE)

Explanation

Explanation

Explanation

Publikationen in Pubmed gelisteten wissenschaftlichen Zeitschriften/ Journals. Buchbeiträge in chirurgischen Fachbüchern. Medikamentöse Suchttherapie erschienen im Kohlhammer Verlag Sep. 2022

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Ausbildung: Akupunktur nach dem NADA-Protokoll

Comment

In Kooperation mit der Kaiserswerther Diakonie Düsseldorf

Comment

Comment

In Kooperation mit der Kaiserswerther Diakonie Düsseldorf

Comment

Comment

In Kooperation mit den Maltesern Aachen

Comment

Comment

Comment

Comment

Frau Gabriela Andriessen

Patientenfürsprecher

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-3360
Mail: ed.renaixela@nesseirdna.g

Frau Marita Schneider

Sekretariat der Geschäftsführung

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-3551
Mail: ed.renaixela@redienhcs.atiram

Frau Jessica Anders

Leitung Qualitätsmanagement

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-3897
Mail: ed.renaixela@sredna.j

Herr Tim Heller

Leiter Krankenhausapotheke

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-3905
Mail: ed.renaixela@relleh.t

Frau Karin Balters

Chefarztsekretariat Klinik für Psychische Gesundheit

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-7140
Mail: ed.renaixela@sretlaB.K

Frau Nicole Hilbert-Kluczkowski

Pflegedirektorin

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-7451
Mail: ed.renaixela@snameseoH.t

Herr Norman Westphal

Geschäftsführer

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-3551
Mail: ed.dleferk-renaixela@ofni

Herr Norman Westphal

Geschäftsführer

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-3551
Mail: ed.renaixela@redienhcs.m

Prof. Dr. med. Hans-Jürgen von Giesen

Ärztlicher Direktor, Chefarzt der Klinik für Neurologie

Dießemer Bruch 81
47805 Krefeld

Phone: 02151 -334-7156
Mail: ed.renaixela@netsiel.N

IK: 260510611

Location number: 771123000